همشهری آنلاین: تهران در ۱۰ سال گذشته تحولات عمرانی چشمگیری را شاهد بوده است؛ شیب مثبت و صعودی این تحولات در سال‌های اخیر به اندازه‌ای رشد پیدا کرد که عبارت «تهران، کارگاه عمرانی» زبانزد خاص و عام شده است.

تهران سما نوشت: در اینجا نگاهی آمار گونه به عملکرد حوزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران از سال 1384 تا به امروز خواهیم داشت تا به این درک برسیم که چه اقداماتی طی 10 ساله اخیر و در دوره مدیریت محمد باقر قالیباف در شهرداری تهران دو در حوزه عمران و توسعه پایتخت صورت گرفته است.

touhid

روي عكس كليك كنيد

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

دايره المعارف اختصاصي همشهري آنلاين | درباره بزرگراه‌ها، تونل‌ها و پل‌هاي تهران در زير بخوانيد:

مجله تهرانمجله بزرگراه‌هاي تهران | مجله تونل‌ها و پل‌های تهران

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كارنامه 10 ساله معاونت فنی و عمرانی، از اول شهریورماه 1384 تا به امروز، در زمینه ساخت بزرگراه، تونل، پل، تقاطع غیر همسطح، اجرای طرح های ویژه و فعالیت های راهبردی به این شرح است:

الف) اقدامات زیربنایی

شهر تهران تا پیش از شهریور ماه سال 1384، از 304 کیلومتر بزرگراه برخوردار بود. نه تنها بسیاری از بزرگراه های طراحی شده در نخستین سند توسعه پایتخت به مرحله اجرا نرسیده بود بلکه بزرگراه های موجود نیز به دلیل کمبود تقاطع های غیرهمسطح و عدم اجرای طرح های توسعه ای، عملکرد شبکه ای مناسبی نداشتند. طی 10 سال گذشته 251 کیلومتر بزرگراه احداث شد تا طول مجموع معابر بزرگراهی شهر تهران به 555 کیلومتر برسد و افق طرح جامع سال 1348 محقق شود. احداث 20 کیلومتر تونل شهری، ثمره تسلط متخصصان صنعت تونل سازی کشورمان بر دانش احداث تونل های شهری نیز در همین دوره 10 ساله اتفاق افتاد. در حالی که تهران حتی از 1 کیلومتر تونل ترافیکی برخوردار نبود، به یکباره شاهد ساخت و بهره برداری از 4 تونل شهری شد. همزمان با توسعه معابر بزرگراهی احداث تقاطع های غیرهمسطح نیز سرعت گرفت و 157 دستگاه تقاطع غیرهمسطح به 335 دستگاه تقاطع غیرهمسطح افزایش یافت تا به این ترتیب 52 کیلومتر دیگر به طول پل ها و تقاطع های غیرهمسطح شهر تهران افزوده شود. بد نیست بدانیم طی 10 سال گذشته 152 پروژه عمرانی، طراحی و اجرا شده است؛ آماری که بدون احتساب پروژه های عمرانی مناطق به دست آمده و در واقع نمادی از یک دهه تلاش برای توسعه و بهبود کیفیت زندگی در بزرگ ترین کلانشهر کشور است.

ب) طرح های ویژه

دریاچه 140 هکتاری غرب پایتخت که بهره برداری از آن در اردیبهشت ماه سال 1392 به رویای 40 ساله شهروندان تهرانی برای بهره مندی از یک پهنه وسیع آبی رنگ واقعیت بخشید، از دیگر پروژه های اجرا شده در دوره مذکور است که توانست علاوه بر تلطیف هوای پهنه غربی شهر تهران، تفرجگاهی بی نظیر را برای غنی سازی اوقات فراغت شهروندان تهرانی فراهم سازد. در همین دوره مشکل برگزاری نمایشگاه ها در محل فعلی نمایشگاه های بین المللی شهر تهران که یک دردسر ترافیکی بزرگ برای ساکنان نیمه شمالی پایتخت به حساب می آمد، به شکلی ریشه ای چاره جویی شد و در نتیجه احداث مجتمع نمایشگاهی شهرآفتاب در جوار حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی(ره) به مرحله اجرا رسید؛ پروژه ای که در گام نخست به پیشرفتی معادل 92 درصد رسیده است.

ج) بخش آسفالت

درست طی سال هایی که قیمت آسفالت به دلیل رشد بی رویه قیمت قیر، روی یک منحنی صعودی قرار گرفت، افزایش روزافزون تولید آسفالت در سازمان مهندسی و عمران شهر تهران، توانست قیمت تمام شده این محصول در پروژه های روسازی و مرمت معابر را کنترل کند. مرمت و نوسازی کارخانه شماره 6 آسفالت سازمان مهندسی در سال 92 و آغاز به کار دستگاه سنگ شکن کارخانه شماره 8 آسفالت در سال 93 ، نمونه ای از اقدامات سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در جهت افزایش میزان تولید آسفالت و البته ارتقای کیفیت این محصول است. دانستن این نکته خالی از فایده نیست که طی دوره 10 ساله اخیر، بیش از 10 میلیون تن آسفالت به منظور اجرای پروژه های روسازی و مرمت معابر تولید، پخش و اجرا شده است؛ آسفالتی که می توان با آن سطحی به مساحت تقریبی 61 میلیون متر مربع را روکش کرد.

د) تعمیرات اساسی پل‌ها

تهران به لحاظ ساخت و سازهای عمرانی سال های پر باری را پشت سرگذاشته است. البته این دوره پر ثمر تنها با تلاش برای تکمیل حلقه های بزرگراهی و احداث معابر جدید حاصل نشده است. آنچه در تمام این سال ها اهمیت خود را بازیافته است، مقوله تعمیر و نگهداری است. امروزه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در کنار برخورداری از سازمان مشاور فنی و مهندسی و سازمان مهندسی و عمران به عنوان مغز متفکر و بازوی اجرایی اقدامات عمرانی، از یک نهاد متولی در زمینه تعمیرات تخصصی پل ها و سازه های عمرانی نیز برخوردار است و کارشناسان شرکت یادمان سازه در 4 پهنه اجرایی، مشغول برنامه ریزی و نظارت بر عملیات تعمیر و اصطلاحا آچار کشی پل ها هستند. طی سال های اخیر، بیش از 110 پل سواره رو به دست اقداماتی نظیر مرمت، بهسازی و مقاوم سازی لرزه ای سپرده شده اند. همچنین 620 دستگاه پل سواره رو در قالب دو پهنه شرقی و غربی پایتخت مورد ارزیابی چشمی، تهیه چک لیست و پلاک کوبی قرار گرفته و با به کارگیری برنامه جامع مدیریت پل های شهر تهران امور مربوط به تعمیر، مرمت و مقاوم سازی پل های مذکور سازماندهی شده است.

ه) طرح‌ها و فعالی‌های راهبردی

ه-1) تشکیل شورای عالی فنی و تدوین نظام فنی و اجرایی

تدوین نظام فنی و اجرایی پروژه های عمرانی که 3 عامل زمان، هزینه و کیفیت ساخت و سازهای شهری را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد، مستلزم تشکیل شورای عالی فنی شهرداری تهران بود. خوشبختانه پس از یک دوره فترت، این شورا از ابتدای سال 1390 شکل گرفت و نشست های تخصصی آن منجر به تهیه تدریجی نظامنامه فعالیت های عمرانی پایتخت شد. این نشست ها البته با جلسات متعدد کمیته کارشناسی، کمیته تخصصی ابنیه و کمیته تخصصی زیرسازی و روسازی همراه بود. در ادامه نظام کیفیت طرح و ارزشیابی آن، ارتقای برنامه ریزی و ساماندهی امر نظارت بر پروژه ها، تهیه فهرست های بهای خدمات، بودجه ریزی عملیاتی، طرح های همسان و مبحث مهم مهندسی ارزش در پروژه های عمرانی جای خود را باز کردند تا ضوابط و معیارهای فنی، علمی و اصولی مبنای فعالیت های اینچنینی شود.

ه-2) تدوین طرح جامع مدیریت آب های سطحی

مطالعات طرح جامع مدیریت آب های سطحی تهران طی 4 سال (از سال 1386 تا سال 1390) با هدف ایمنی شهر مقابل سیل، حفظ و ارتقای کیفیت محیط زیست، زیباسازی شهر، ارتقای سطح بهداشت عمومی، استفاده از رواناب های شهری به عنوان یک منبع تامین نیازهای آبی، تدوین شد. حالا با تکیه بر طرح جامع موجود می توان ضمن بهبود عملکرد شبکه آب های سطحی و رفع گلوگاه های شبکه اصلی، به جای انتقال و دفع سریع رواناب ها به مدیریت آن با بهره گیری از روش های نوین پرداخت. در طرح مذکور اقداماتی از قبیل احداث رسوبگیرها و آشغالگیرها، ایجاد مخازن تعدیل و ذخیره سیلاب و به کارگیری روش های نوین برای بهبود کیفیت رواناب ها دیده شده است.

ه-3) ساماندهی مبادی ورودی شهر

ساخت و سازهای حساب نشده و مداخلات غیر حرفه ای در طول سالیان گذشته، مبادی ورودی شهر را دچار شرایطی کرد که حالا باید گفت برای ساماندهی این مبادی، علاوه بر توجه به نیازها و ضرورت های اقتصادی و اجتماعی، هویت و نشانه های شهری متناسب با پهنه های مرتبط نیز باید احیا شوند. حالا با گذشت نزدیک به 6 سال از آغاز مطالعات ساماندهی مبادی ورودی شهر تهران، پایان مطالعات در گام سوم طرح که به معنای آماده شدن برای اقدامات عملیاتی و ورود به میدان کار است، از به نتیجه رسیدن این طرح مطالعاتی حکایت دارد.

ه-4) تونل‌های مشترک تاسیسات شهری

تونل مشترک تاسیسات شهری تونلی است که در اجرا و توسعه چنین تاسیساتی، جایگزین بخشی از شبکه های زیرزمینی و هوایی می شود. در این قبیل تونل ها به مدد تجمیع و تمرکز تاسیسات مختلف شهری، دسترسی به مجموعه زیرساخت ها تسهیل می شود. اگرچه احداث تونل های تاسیساتی و زیرزمینی کردن برخی از اجزای شبکه تاسیسات در قالب اقدامات مربوط به رفع معارض پروژه های عمرانی تجربه تازه ای در کلانشهر تهران نیست اما نباید فراموش کرد که مهمترین عواید فنی، اقتصادی و زیست محیطی چنین تونل هایی، زمانی مشخص می شود که این سازه های زیرزمینی به صورت یک شبکه فراگیر احداث شوند و با جانمایی انواع مختلفی از شبکه های تاسیساتی، از ارتباطات موثر در قالب یک سیستم به هم پیوسته برخوردار باشند. این ضرورت ها در نهایت باعث شد تا کارشناسان سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران مطالعات طرح جامع شبکه تونل های مشترک تاسیسات شهری تهران را ار اوایل سال 88 آغاز کنند.

ه-5) طرح توسعه فضاهای زیرسطحی

با توجه به اهمیت فضاهای زیرسطحی در توسعه پایدار شهر و نقش انکارناپذیر آنها در بهبود کیفیت زندگی شهری، توسعه تونل های حمل و نقلی مورد توجه خاص مدیریت شهری در دوره کنونی قرار گرفت. در این زمینه ایجاد گروه تخصصی راهبری و هدایت طرح های تونلی و برنامه ریزی جهت سازماندهی مقوله نگهداری از تونل ها، جنبه عملی به خود گرفت و مطالعات مربوط به استفاده از فضاهای زیرسطحی به طور جدی از سال 1389 آغاز شد.

ه-6) مرمت و بهسازی روکش بزرگراه‌ها و معابر اصلی

از اسفندماه سال 1390 همزمان با اجرای طرح استقبال از نوروز سال 1391، عملیات مرمت روکش آسفالت معابر دچار تحولی جدی شد. از این تاریخ عملیات لکه گیری هندسی همانند آنچه در پروژه های نگهداری معابر کشورهای پیشرفته دنیا انجام می شود، به اجرا درآمد تا چنین پروژه هایی شاهد کیفیت و دوام بیشتری نسبت به گذشته باشد. از آن زمان تاکنون اجرای اصولی عملیات لکه گیری و درزگیری به عنوان اقدامی پیشگیرانه در دستور کار اداره کل هماهنگی فنی و عمرانی مناطق و سازمان ها قرار گرفته و در قالب طرح های مختلف موردی کیفیت روکش معابر و کاهش پیام های گلایه آمیز شهروندان در سامانه 137 کمک شایانی کرده است.

آمار کلی ساخت و سازهای عمرانی در 10 سال گذشته

 عنوان  قبل از شهریور 84
 جمع دوره مدیریت کنونی
 وضعیت فعلی
 تونل(رفت و برگشت)
 ---  20کیلومتر  20کیلومتر
پل و تقاطع غیر همسطح

157 دستگاه

25کیلومتر

178دستگاه

52کیلومتر

 335دستگاه

77کیلومتر

  • طرح های ویژه

• احداث دریاچه 140 هکتاری شهدای خلیج فارس
• نمایشگاه شهر آفتاب

بخش آسفالت

تناژ تولیدی در 10 سال اخیر بیش از 10 میلیون تن

پخش آسفالت در سطحی به مساحت تقریبی 61 میلیون متر مربع

تعمیرات اساسی پل ها
تعمیر بیش از 110 پل سواره رو در قالب مقاوم سازی لرزه ای، مرمت و بهسازی
بهره برداری از حدود 152 پروژه عمرانی در 10 سال گذشته ( غیر از پروژه های تحت نظر مناطق)

طرح ها و فعالیت های راهبردی حوزه معاونت فنی و عمرانی
1. تشکیل و احیاء شورای عالی فنی شهرداری تهران
2. تدوین نظام فنی و اجرایی پروژه های عمرانی
3. احیاء مقوله نگهداشت ابنیه مهندسی

4. تدوین طرح جامع مدیریت آبهای سطحی، ساماندهی مبادی ورودی شهر، تونل های مشترک تأسیسات شهری، توسعه فضاهای زیر سطحی، مرمت و بهسازی روکش بزرگراه ها و معابر اصلی

  • اقدامات انجام شده در طي 10 سال اخير

• احداث بزرگراه تا قبل از نيمه سال 84 : 304 كيلومتر
• احداث پل تا قبل از نيمه سال 84 : 157 دستگاه معادل 25 كيلومتر
• احداث تونل تا قبل از نيمه سال 84
از سال 84 تا پايان سال 93
• احداث بزرگراه : 251 كيلومتر
• احداث پل : 178 دستگاه معادل 52 کیلومتر
• احداث تونل : 20 كيلومتر
سهم سال 94 طبق احكام 5 ساله
• احداث بزرگراه : 33 كيلومتر
• احداث پل : 60 دستگاه
• احداث تونل : 2/2 كيلومتر

کد خبر 312961

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha